Ihanaa ihanaa, taas olisi edessä meidän joka vuotuinen Ahvenanmaan reissu. Mukaan minun Fiatiin ahtautuivat Milla, Jossu, Safiira, Julius ja Robin. Matkaan lähdimme klo 4.30 Lahdesta, ja Turussa olimme siinä klo hieman ennen kahdeksaa. Laivalla otimme hytin, koska me kaikki matkalaiset olimme aika väsyneitä aikaisen herätyksen jäljiltä, ja laivamatka menikin aikalailla nukkuessa.   Maarianhaminassa olimme puoli kolmen aikaan perjantai iltapäivänä.

Suunnistimme suoraan hotellille, joka oli melkeen Maarianhaminan keskustassa. Sisällä ei voinut olla kauan, koska ulkona oli ihana aurinkoinen syyspäivä, joten lähdimme ihastelemaan  Pommern laivaa koirien kanssa. Mutta äkkiä nälkä jo kurnikin vatsassa, joten suunnistimme kaupungille syömään. Ilta meni sitten kuohuviiniä juoden ja koiria näyttelyyn valmisteltaessa.

Jossu ja Safiira osallistuivat lauantaina Eckerön näyttelyssä junior handleriin, ja olivat hienosti viidensiä, vaikka toki meidän kannustajien mielestä suoritus olisi ollut voiton arvoinen. Näyttelypaikalta lähdimme tutustumaan Kastelholman linnaan. Linnan pihapiirissä on maatalon pihapiiri 1200-luvulta, johon tutustuimme koirien kanssa. Valitettavasti liinaan emme päässeet tutustumaan kuin aivan pikaisesti, koska se oli avoinna ainoastaan erityisryhmille, johon me emme kuuluneet.

Takaisinpaalumatkalla Maarianhaminaan pysähdyimme pienessä Godbyn kylässä, jossa Jossun kanssa söimme elämämme parhaat hampurilaiset paikallisessa kahvilassa. Nam, ensi vuonna taas pitää käydä siellä hampparilla. Illalla kävimme vierailevan tähden Jennan sekä Jossun ja Millan kanssa etsimässä keskustasta syömäpaikkaa, mutta valitettavasti kaikki olivat jo kiinni tai juuri kiinni menossa, joten tyydyimme meidän hotellin antimiin. Myös silkkiterrieri Parish, joka on siis Jennan silkki, jäi meille yökylään koska Jenna joutui jo lähtemään lauantai-iltana kohti Helsinkiä.

Sunnuntaina olikin sitten Juliuksen ja Robinin näyttelypäivä. Robin oli rop-pentu ja meidän hoidokki Parish hienosti silkkien rop. Robinin näyttelyura valitettavasti loppui tähän, koska herralla kasvaa etuhampaat hieman sinne sun tänne, joten viimeisen näyttelyn kunniaksi Robin sai uuden hienon rokkikampauksen. Eli leikkasimme Robinin pääkarvat lyhyiksi, ja jätimme keskelle päätä irokeesin joka tupeerattiin pystyyn. Robin on nyt todella katu-uskottava. Julius oli taas tapansa mukaan rop, mutta ryhmäkehissä emme tällä kertaa sijoittuneet. Robinin iskä Timi oli hienosti BIS 2 veteraani.

Näyttelyn jälkeen menimme Lauran. Pian, Jossu, Millan sekä Juliuksen ja silkkilauman kanssa Eckerön rannalle kävelemään, ja saimme koirista upeita kuvia. Kun nälkä alkoi kurnia mahassa, menimme paikkalaiseen pitseriaan syömään hyvät pitsat, ja lähdimme kohti Maarianhaminaa. Laura ja Pia tulivat hotellihuoneeseemme odottelemaan laivan lähtöä, ja aika meni nopeasti mielenkiintoisten keskustelujen parissa.

Maanantaina kävimme vielä Jossun ja Millan kanssa Maarianhaminassa shoppailemassa ja syömässä herkulliset Ahvenanmaan pannukakut. Kotimatka alkoi puoli kolmen aikaan takaisin Turkuun ja sieltä Lahteen.

Kiitokset Millalle ja Jossulle ihanasta matkaseurasta. Ensi vuonna taas lähdemme uudestaan.